gedrag

18 december 2021

Reis mee met Sanne - deel 1
Veranderen op niveau "omgeving" en niveau "gedrag"

Vorige maand schreef ik een blog over de logische niveaus van Bateson & Dilts met een theoretische uitleg. Dit model geeft de verschillende niveaus aan in onszelf waarop we leren, denken en veranderen. Ligt een oorzaak van jouw probleem op een niveau onderin deze piramide, dan is dit het makkelijkst te veranderen. Ligt een oorzaak van jouw probleem op een hoger niveau in de piramide, en daarmee dieper in jezelf, dan kost dat meer moeite. 

Hoe pas je dit model nu concreet toe? Hoe ziet het eruit in de praktijk? In de komende 3 blogs zal ik elke keer 2 niveaus uitwerken. Dit doe ik aan de hand van de fictieve personage Sanne. Ik gebruik hiervoor voorbeelden van verschillende coachees, die ik de afgelopen jaren heb mogen coachen. In de blog van deze maand ga ik in op de onderste 2 niveaus van de piramide, die het makkelijkst aan te passen zijn: “omgeving” en “gedrag”. Maar eerst zal ik je voorstellen aan Sanne. 

Over Sanne
Sanne is financieel adviseur. Ze heeft het niet naar haar zin op het werk en loopt vast. Ze vraagt zich af of ze een andere werkgever zal zoeken. Maar lost dit haar probleem op? En kan ze de financiële onzekerheid van eerst een jaarcontract wel aan gaan? Is ze überhaupt geschikt om in de financiële wereld te blijven? Maakt ze enige kans op die andere baan? Het is één grote mist in Sanne’s hoofd. Sanne weet het allemaal niet zo goed meer………

Niveau 1: Omgeving
Sanne besluit te onderzoeken waar het precies schuurt. Zij komt tot de conclusie dat ze haar werk inhoudelijk eigenlijk heel leuk vindt. Ze kan mensen verder helpen en kan de adviezen ook echt afstemmen op hun situatie. Daar ligt haar passie en dat is waar ze goed in is. Ze is alleen uitgekeken op de setting waarin ze werkt. Ze mist inspiratie en elke dag in deze setting is een sleur geworden.

Sanne besluit de omgeving te veranderen door op zoek te gaan naar een nieuwe werkkring waar ze als financieel adviseur aan de slag kan. Ze stelt voorwaarden op waar de nieuwe baan aan moet voldoen om het financiële risico voor haar acceptabel te houden. Ze vindt een nieuwe werkkring. Hier ziet en leert ze nieuwe dingen. Dat inspireert haar, terwijl ze toch haar oude vak uitoefent. Sanne gaat weer blij naar haar werk 😃.

Niveau 2: Gedrag
Stel dat uit het onderzoek van Sanne blijkt, dat haar werkomgeving helemaal niet het probleem is. Ze voelt zich er veilig en kan het over het algemeen goed vinden met haar collega’s. Een vast stramien vindt Sanne niet erg, dat vindt ze wel comfortabel. Ze vindt het bovendien fijn om van dit vaste hechte team deel uit te maken. Nee, Sanne heeft meer moeite met de opgelegde doelen die ze moet bereiken. In de commerciële wereld waarin ze werkt, moet ze bepaalde targets halen. Ze voelt zich hierdoor continu erg onder druk staan. Daardoor loopt een gesprek met een klant niet altijd even soepel.

Sanne besluit de targets tijdens een gesprek uit haar hoofd te bannen en zich te focussen op wat ze hoort en ziet bij die klant. Ze stemt nu haar houding en gedrag meer af op wat de klant nodig heeft. Het gesprek verloopt soepel, de klant voelt verbinding met Sanne en besluit tot aankoop over te gaan (natuurlijk nog steeds geen garantie, maar wel een grotere kans 😉). Door haar gedrag te veranderen, heeft Sanne hele fijne gesprekken met klanten, terwijl ze toch met meer gemak de doelen bereikt. Sanne vindt haar werk weer leuk 🙃.

Volgende maand behandel ik twee hoger liggende niveaus, die daarmee al wat lastiger te veranderen zijn: “vaardigheden” en “overtuigingen”. Wil je zeker weten dat je niets mist van deze serie over de logische niveaus, volg me op social media (zie de buttons bovenaan de pagina) of schrijf je in voor mijn driemaandelijkse inspiratiemail "Sprankeltje". Hierin lees je tips en weetjes over alles wat met zelfvertrouwen, piekeren, introversie en perfectionisme te maken heeft.  

        Coachingpraktijk Monique