angst overwinnen

15 juli 2019

Hoe overwin jij je angst?

Hoe zorg jij ervoor dat je de moed hebt om dát te doen wat je wilt? Hoe overwin je je angst? Hoe zorg je ervoor dat je een opdracht vanuit je kracht kan uitvoeren? En hoe doe je dat als je een perfectionist bent? Het antwoord op deze vragen is simpel, maar niet makkelijk: verander je mindset 🙂 .

Vorige keer heb je 6 tips van me gehad voor het zorgen voor je brein.

Naast goed voor je lichaam zorgen door de juiste voedingsstoffen te nemen en te sporten, is het namelijk ook belangrijk om je hersenen te trainen. In de betreffende blog geef ik hiervoor tips hoe je dat doet. Hierbij een korte samenvatting:

  • Focus op 1 taak tegelijk i.p.v. multitasken;
  • Doe taken die op dat moment passen bij de fitheid van je brein;
  • Ga regelmatig offline;
  • Leg je persoonlijkheid en talenten bewust en volledig in je bezigheden;
  • Zoek je energiebronnen op en spreek ze aan;
  • Pak zelf de regie in plaats van een probleem buiten jezelf te leggen.
Dit helpt je brein fit te houden en dat is belangrijk als je je mindset wilt veranderen. En je mindset veranderen is nodig als je iets heel graag wilt, maar tegen wordt gehouden door bijvoorbeeld een angst. Daar heb ik in mijn blog “Waardoor laat jij je leiden?” over geschreven.

In die blog geef ik mijn visie op de vraag wanneer het teruggeven van een opdracht die niet goed voelt van moed toont en wanneer juist niet. Het is dan belangrijk om te onderzoeken waarom je in eerste instantie “ja” hebt gezegd tegen deze opdracht. Is het iets wat je eigenlijk wél zou willen doen en kunnen? Wat als je geen beren op de weg zou zien, zou je het dan willen doen? En word je blij bij die gedachte?

Op het moment dat je bloed er nog steeds niet harder van gaat stromen, vind ik het van moed tonen om de opdracht terug te geven. Maar als je diep in je hart wel wilt en kunt, maar het een angst is die je tegenhoudt, toont het niet van moed om dat te doen. Dan kies je de weg van de minste weerstand. En dan is het dus belangrijk om je mindset te veranderen. Hoe doe je dat nu?

De eerste stap is in die blog al gezet: je werd je bewust van de échte reden van het onbehaaglijke gevoel bij een opdracht: angst. De volgende stap is: waar ben je bang voor? Ben je bang dat je de kennis niet hebt? Ben je bang dat je niet aan de eisen kunt voldoen van de opdrachtgever? Ben je een perfectionist, die bang is om fouten te maken? Of om de controle te verliezen? Onderzoek je angst vervolgens aan de hand van de volgende 4 vragen (bron: The Work van Byron Katie):

  1. Is je gedachte bij die angst waar?
  2. Kun je absoluut weten dat het waar is? 
  3. Hoe reageer je, wat gebeurt er, wanneer je die gedachte gelooft?
  4. Wie zou je zijn zonder die gedachte?

Blijkt uit je onderzoek dat je gedachten niet reëel zijn, verander deze dan in een positieve, helpende gedachte, een affirmatie. Zeg deze herhaaldelijk in korte zinnen tegen jezelf. Bijvoorbeeld: “Ik heb voldoende kennis voor deze opdracht”, “ik weet minstens net zoveel als de andere deelnemers”, of “ik mag fouten maken”. Gebruik een affirmatie die je ook echt gelooft, die je van binnen voelt. En heb geduld, herhaal de affirmatie vaak. Je zult zien dat je hem gaat geloven en je, ook als het echt spannend wordt, erop af stapt. 

Update: deze blog verscheen het eerst op 19 juli 2018 en werd op 15 juli 2019 geactualiseerd. 

        Coachingpraktijk Monique