19 februari 2018

Reis mee met Sanne - niveau 1 en 2

Na een ietwat theoretische blog over de logische niveaus van Bateson & Dilts nu weer eentje van de praktijk. Want hoe pas je dat nou concreet toe? In de komende 3 blogs zal ik elke keer 2 niveaus uitwerken. Dit doe ik aan de hand van personage Sanne. Deze keer de “omgeving” en “gedrag”.

Over Sanne
Sanne is financieel adviseur. Ze heeft het niet naar haar zin op het werk en loopt vast. Ze vraagt zich af of ze een andere baan zal zoeken. Maar lost dit haar probleem op? En kan ze de financiële onzekerheid van eerst een jaarcontract wel aan gaan? Is ze überhaupt geschikt voor de financiële wereld? Maakt ze enige kans op die andere baan? Het wordt één grote mist in Sanne’s hoofd. Sanne drijft steeds verder weg………

Niveau 1: Omgeving
Sanne besluit te onderzoeken waar het precies schuurt. Zij komt tot de conclusie dat ze haar werk inhoudelijk eigenlijk heel leuk vindt. Ze kan mensen verder helpen en kan de adviezen ook echt afstemmen op hun situatie. Daar ligt haar passie en dat is waar ze goed in is. Ze is alleen uitgekeken op de setting waarin ze werkt. Ze mist inspiratie en elke dag in deze setting is een sleur geworden.

Sanne besluit de omgeving te veranderen door op zoek te gaan naar een nieuwe werkkring. Ze stelt voorwaarden op waar de nieuwe baan aan moet voldoen om het financiële risico voor haar acceptabel te houden. Ze vindt een nieuwe werkkring. Hier ziet en leert ze nieuwe dingen. Dat inspireert haar, terwijl ze toch haar oude vak uitoefent. Sanne gaat weer blij naar haar werk 🙂 .

Niveau 2: Gedrag
Stel dat uit het onderzoek van Sanne blijkt, dat haar werkomgeving helemaal niet het probleem is. Ze voelt zich er veilig en kan het over het algemeen goed vinden met haar collega’s. Een vast stramien vindt Sanne niet erg, dat vindt ze wel comfortabel. Nee, ze heeft meer moeite om de haar opgelegde doelen te bereiken. In de commerciële wereld waarin ze werkt, moet ze bepaalde targets halen. Ze voelt zich hierdoor continu erg onder druk staan. Daardoor loopt een gesprek met een klant niet altijd even soepel. Sanne besluit de targets tijdens een gesprek uit haar hoofd te bannen en zich te focussen op wat ze hoort en ziet bij die klant. Ze stemt nu haar houding en gedrag meer af op wat de klant nodig heeft. Het gesprek verloopt soepel, de klant voelt verbinding met Sanne en besluit tot aankoop over te gaan (natuurlijk nog steeds geen garantie, maar wel een grotere kans 😉 ). Door haar gedrag te veranderen, bereikt Sanne met meer gemak de doelen.

Volgende week meer over de niveaus “vaardigheden” en “overtuigingen”. Leuk als je me blijft volgen.

gedrag


        Coachingpraktijk Monique