hersentraining

15 juli 2019

6 tips voor het zorgen voor je brein

Hoe zorg jij voor je brein? Misschien let je er al goed op dat je lichaam de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt en sport je daarnaast ook nog regelmatig. Maar train je jouw hersenen ook?

We worden steeds ouder en willen zo lang mogelijk gezond blijven, toch? Dan is het nodig dat zowel je lichaam als je geest in optimale conditie blijven. Ik denk dat het net zo belangrijk is om je brein te trainen als dat je voor je lichaam zorgt met voeding en beweging. Hierbij een aantal tips die ik uit de Dag van de Coach heb gehaald (met dank aan Elke Geraerts):

1. Verruil het multitasken voor aandacht. Wij zijn niet gemaakt om meerdere dingen gelijk te doen, ook vrouwen niet ;-). Als je multitaskt heb je je aandacht tenslotte niet volledig bij de ene taak en ook niet bij de andere: de aandacht ligt er vooral tussenin. Bovendien duurt het bij elke afleiding tot 25 minuten voordat je weer de focus hebt. Dus hoe efficiënt is dit? Daarom: richt je op één taak tegelijk, zorg dat je deze met aandacht doet, blijf focus houden.

2. Stem je taken af op de fitheid van je brein. Voor mij was een eyeopener dat de geest creatiever wordt, naarmate hij vermoeider wordt. Dat werkt als volgt:

De hersenen hebben een linker- en een rechterhelft. In de linkerhelft zitten de logica, het lineair denken, het analytisch vermogen en de verstandelijke functies. De rechter hersenhelft bevat onze intuïtie, gevoelens, gewaarwordingen en indrukken. Ook het vermogen om verbanden te leggen en processen te doorzien zit hier. Dit is het deel dat wordt aangesproken voor creatieve taken. Wordt de linker hersenhelft vermoeid door ons werk, smartphone etc., dan wordt sneller je rechter hersenhelft aangesproken en ben je dus creatiever.

Welke taken kun je nu dan het beste wanneer doen? ’s Ochtends zijn de hersenen uitgerust. Dan kunnen het beste taken gedaan worden die veel focus vragen, waarbij de linker hersenhelft wordt aangesproken. Later op de ochtend neemt de aandacht hier wat af en kun je het beste meer routinematige taken plannen die wat minder focus vragen, zoals telefoontjes, mail en vergaderingen. ’s Middags is het brein vermoeid en kun je het beste je rechter hersenhelft aanspreken. Dus voor creatieve taken, zoals brainstormsessies.

3. Wees met regelmaat offline. Met de digitale mogelijkheden en gadgets van tegenwoordig leren we ons nieuwe gewoontes aan, ook al worden we daar niet gelukkig van. Heb de moed om dit te veranderen.

4. Leg je persoonlijkheid en eigenheid in je werk. Het wordt steeds lastiger om werk en privé gescheiden te houden. Bedrijven en organisaties geven steeds vaker smartphones en laptops aan hun medewerkers. Thuis wordt steeds meer een normale werkplek. Ben je aan het werk en denk je aan het tekort aan aandacht voor het thuisfront? Of ben je thuis en denk je nog aan alles wat er op het werk ligt? Leg de focus volledig op waar je op dat moment mee bezig bent en leg je uniekheid er helemaal in. Als je je passie, je talenten en vaardigheden in je bezigheden legt, haal je er de maximale voldoening uit, waar je op dat moment ook bent.

5. Zoek je energiebronnen op. Zijn er taken die gedaan moeten worden waar je energie van krijgt? Pak deze op. Zo spreek je je intrinsieke motivatie aan.

6. Wees een “Calihero” in plaats van een “Calimero”. Ken je de uitspraak van Calimero nog, dat zwarte kippekuikentje met die eierdop op z’n kop?  Die zei altijd: “want zij zijn groot en ik ben klein en dat is niet eerlijk”. Hoe graag ik er vroeger ook naar keek, Calimero klaagde veel en legde een probleem altijd bij die andere grote wereldbewoners. Wees een Calihero, toon eigenaarschap en pak de regie. Als iets bij jou de regie wegneemt, verander het dan.

Dat waren 6 tips om voor je brein te zorgen. Een fit brein is ook belangrijk om je mindset te veranderen. In deze blog lees je daarover meer. Wil je niets missen, volg dan mijn bedrijfspagina op Facebook, Instagram of LinkedIn.

Wat ga jij doen om je brein fit te houden? 

Update: deze blog verscheen voor het eerst op 2 juli 2018 en werd op 15 juli 2019 geactualiseerd. 

        Coachingpraktijk Monique